سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاروانسرای عباسی

کاروانسرای عباسی، کهن‌ترین هتل ایران است که بعضی از خارجی‌ها وقتی به اصفهان سفر می‌کنند، فقط می‌خواهند در این هتل بخوابند، وگرنه حتی تا مرز انصراف از سفر به ایران پیش می‌روند.

هتل عباسی با نمایش تصاویری از شاهکار معماری ایرانی و مکتب اصفهان، گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به گذراندن حتی یک شب زیر این سقف تاریخی وسوسه می‌کند؛ ولی شرایط، قیمت و نظام هتلداری در این کاروانسرای قدیمی و البته دولتی به‌حدی دست‌وپاگیر است که خیلی‌ها را بر آن می‌دارد تا خود را درگیر این بازی چالش‌برانگیز نکنند.

این کاروانسرای قدیمی به‌دستور «شاه‌سلطان حسین صفوی» ساخته و به مادرش پیشکش شد و در زمان یورش افغان‌ها نیز تقریبا متروک شد. کاروانسرا در زمان «ظل‌السلطان» یک‌بار دیگر تعمیر و بعدها به آمادگاه پادگان اصفهان تبدیل شد. بنا را بار دیگر در سال 1336 تعمیر کردند که با قرار ماهانه 30هزار ریال در اجاره‌ی اداره‌ی قند و شکر اصفهان درآمد. می‌گویند این بهره‌برداری‌های نامناسب، کاروانسرای صفوی را از پا انداخت تا این‌که در سال 1336 به پیشنهاد «آندره گدار» که زمانی مشاور اداره کل باستان‌شناسی بود، شرکت‌ سهامی بیمه‌ی ایران آن را به مهمانخانه تبدیل کرد.

آماده‌سازی کامل بنا تا سال 1345 طول کشید. پس از آن به مدت دو سال، یک گروه هتلداری فرانسوی اداره‌ی این کاروانسرای تاریخی احیاشده را برعهده گرفت تا این‌که مدیریت آن به ایرانی‌ها سپرده شد، یعنی همان شرکت سهامی بیمه‌ی ایران. بعدها از کارمندان همین شرکت به‌عنوان مدیران این هتل بهره‌ گرفته شد، روندی که ظاهرا تا کنون ادامه دارد.

اقامت در این هتل دولتی برای بسیاری از ایرانی‌ها گران است؛ قیمت یک شب اقامت در اتاق معمولی یک تخته، براساس آنچه در سایت این هتل اعلام شده، 172هزار تومان است. گران‌ترین اقامت در این هتل نیز به سوییت صفوی با معماری باقی‌مانده و احیاشده‌ی دوره‌ی صفوی، به قیمت هر شب 700هزار تومان اختصاص دارد. سوییت‌های قاجار سبز و آپارتمان سه‌خوابه‌ی هتل نیز بین 500 تا 670هزار تومان برای هر شب قیمت دارند که در ردیف گران‌ترین‌های این هتل به حساب می‌آیند.

کاروانسرای عباسی، کهن‌ترین هتل ایران




تاریخ : پنج شنبه 92/9/28 | 5:29 عصر | نویسنده : حمید فلاحیان | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.