سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنرهای اسلامی در معماری امام زادگان

شکوه، عظمت و زیبایی معماری اسلامی ایران و حتی معماری قبل از اسلام، بیش از هر چیز به تزیین و آرایش آن بستگی دارد. هنرهای والای اسلامی، چه هنرهای تزئینی و چه هنرهای کاربردی، دارای اهمیت واعتبار ویژه ای است؛ این اهمیت و اعتبار زمانی به اوج خود می رسد که هدف، ساخت یک بنای مذهبی و ارج دادن به آن باشد. در میان تمامی بناهای مذهبی، مقابر و به طور اخص امام زادگان در کنار مساجد، مهم ترین بناهای ایران اسلامی به شمار می آیند. با توجه به این که کانون اصلی تشیع، ایران بوده و از طرف دیگر با توجه به آراء و افکار و اعتقاداتی که مذهب تشیع در ارتباط با امامان و اولیاء و ایجاد بنا بر روی قبور آنها دارند، حضور این همه امام زاده تا حد زیادی قابل توجیه و امری مسلم است. اهمیت و توجه خاص به این دسته از بناها، موجب شده تا در هر دوره از ادوار اسلامی ایران، هنری جهت آرایش آنها مورد استفاده قرار گیرد که در شأن امام زادگان بوده و مهم ترین زینت، آن دوره اسلامی باشد.
نگاهی گذرا بر مقابر مذهبی ایران، اثبات می نماید که پرکاربردترین عنصر تزئینی در این بناها کاشی کاری است. کاشیکاری در میان هنرهای تزئینیِ بکار رفته در دوره اسلامی ایران بیشترین دوام و ماندگاری را بر روی بناها داشته است ؛ بطوری که آن را می توان نماد معماری سنتی ایران در دوران اسلامی به شمار آورد و همان طور که بررسی شد؛ در معماری مقابر مذهبی ایران اسلامی از دوره سلجوقی تا زمان حاضر، بکارگیری کاشی و زینت و آرایش این دسته از بناها با آن در درجه اول اهمیت قرار داشته است.

تصاویر زیبا را ملاحظه بفرمایید:

ادامه مطلب...


تاریخ : پنج شنبه 92/8/30 | 3:39 عصر | نویسنده : حمید فلاحیان | نظرات ()

نما های پذیرایی

ادامه مطلب...


تاریخ : یکشنبه 92/8/26 | 7:10 عصر | نویسنده : حمید فلاحیان | نظرات ()

در روایات و کتب اهل شیعه و سنی آمده است که بعد از شهادت سالار شهیدان کربلا 11 اتفاق باورنکردنی رخ داده که در نوع خود معجزات شهادت امام حسین(ع) محسوب می شود.

11 معجزه بعد از عاشورا

معتبرترین کتابها، احادیث و روایات معجزاتی را از سالار شهیدان کربلا منعکس کرده اند تا حجت بر آنانیکه راه انکار را بر واقعه کربلا پیش گرفته اند به یقین تاریخی ترین حادثه عالم خلقت پی ببرند.

معجزاتی که حتی در کتاب اهل سنت هم به آن اشاره شده است.

1. برخورد ستارگان آسمان با یکدیگر

عن عیسی بن الحارث الکندی می گوید: هنگامی حسین بن علی (علیه السلام) را شهید کردند، تا هفت روز ، هر گاه که نماز عصر را می خواندیم می دیدیم آفتابی که بر دیوارهای خانه ها می تابید به قدری قرمز بود که گویا چادر های سرخ است که بر آن  کشیده اند ، و می دیدیم که برخی از ستارگان همدیگر را می زدند (با یکدیگر برخورد می کردند).

منبع: تهذیب الکمال، المزی، ج 6، ص 432 – 433 و تاریخ الإسلام، الذهبی، ج 5 ، ص 15 و سیر أعلام النبلاء ، الذهبی ، ج 3 ، ص 312 و تاریخ مدینة دمشق ، ابن عساکر ، ج 14 ، ص 227

ادامه مطلب...


تاریخ : شنبه 92/8/25 | 2:38 عصر | نویسنده : حمید فلاحیان | نظرات ()

آفتاب محرم برمی اید و کربلای دل را در پرتو خود می سوزاند. سرخی بیرق ایستادگی از گلدستة دست ها بالا می رود و در باد به حرکت در می اید.

عطر شهادت مشام را می نوازد و چشم ها در انتظار طراوت اشک به تماشا می نشیند. عقربه زمان روی نقطة پنجم عشق قفل می شود. خواب ها از چشم های خسته می گریزد و حسینیة سینه ها سیاه پوش می شود. آری محرم شده و انتظار لباس های مشکی به سر آمده است. این شب ها باید به سوگ نشست. هر شب به سوگ ستاره ای از آسمان حسین(ع) .

هر یک از شب های محرم به نام یکی از شهدا یا شخصیت ها یا وقایعی مرتبط با جریان کربلا نام گذاری شده است. نام گذاری این شب ها با گذشت زمان صورت گرفته و واضع خاصی ندارد. این کار از طرف مداحان و ذاکران اهل بیت و بر اساس جایگاه شهیدان کربلا، نزدیکی هر یک از آنها به نقطه وحدت بخش کربلا یعنی امام حسین(ع) و هم آهنگی شور و التهاب مراسم و روضة آنان با مرکز شورآفرین شب عاشورا صورت گرفته است.

شب اول: مسلم بن عقیل
مسلم، نخستین شهید واقعة کربلاست. شهادت او کمی پیش تر از حادثه کربلا رخ داده است و شب نخست ماه محرم به پاس فداکاری و جان فشانی های این سفیر شهید راه سرخ، شب حضرت مسلم بن عقیل نام نهاده شده است. مسلم الگوی محبت و وفاست. او عاشقی دل باخته بود که تا آخرین لحظه از عشق پاک خود به حسین(ع) دست بر نداشت و در اوج بی وفایی کوفیان به مولایش وفادار ماند.

ادامه مطلب...


تاریخ : چهارشنبه 92/8/15 | 2:52 عصر | نویسنده : حمید فلاحیان | نظرات ()

ای عزیز مصطفی،ای پسر فاطمه زهرا،ای شهید کربلا،ای خون خدا!

بازهمه پرچم عزای تو را افراشته ایم و در سوگ تو سیه پوشیم. این پرچم عزا و لباس مشکی،ما را به یاد کربلا و عاشورا می اندازد،به یاد حماسه و شهادت،به یاد عدالت و شجاعت به یاد خدا و رسول،به یاد مدینه و کوفه و کربلا ،به یاد نماز و نیایش و اشک و قرآن و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و تولی و تبری.

تو برای تشنگان حقیقت،سیراب کنده جان و الهام بخش ایمانی ای حسین مظلوم!

هنوز هم در جان ما علقمه عطش جار ی است و ما تشنه فراتیم.

سینه های ما تکیه ای قدیمی است که با کتیبه های اشعار محتشم سیه پوش است در آن با کلید((یا حسین)) باز می شود و زمین با اشک و مژگان چشم،آب و جارو می شود.

آهنگ ترکی افشین آذری یا حسین

عاشـــــــــــــورا هــر روز در کربــــــلـــــای دلمـــــــان

اتفــــــــــاق می افـــــتــــــد.

 

کوشش کنیم حــــســـــــیــن دل، به دست یزید نفس،

تشنه لب شهید نشود...




تاریخ : دوشنبه 92/8/13 | 6:1 عصر | نویسنده : حمید فلاحیان | نظرات ()

خوش دارم هیچ کس مرا نشناسد،
هیچ کس از غم ها و دردهایم آگاهی نداشته باشد،

هیچ کس به من محبت نکند،

هیچ کس به من توجه ننماید،
جز خدا کسی را نداشته باشم،
جز خدا به کسی پناه نبرم.

“شهید چمران”




تاریخ : دوشنبه 92/8/13 | 5:30 عصر | نویسنده : حمید فلاحیان | نظرات ()


حکایت تکان دهنده رفع گرفتاری مرد مضطر

مالک بن دینار میگوید((به قصد حج مسافرت میکردم، در بیابان کلاغی را دیدم که در منقارش تکه نانی بود با خودم گفتم:"یعنی چه ؟حتما حادثه ای پیش آمده که تکه نانی در منقار کلاغ است."دنبال کلاغ را گرفتم، دیدم کلاغ وارد غاری شد.وارد غار شدم.دیدم دست و پای مردی را بسته اند و به پشت انداخته اند.کلاغ برای او نان آورده و لقمه لقمه می کند و به او می دهد.به محض ورود من کلاغ رفت و دیگر برنگشت.به آن مرد گفتم:"تو کی هستی و از کجا می آیی؟"

گفت:"من به قصد حج بیرون آمدم و در این بیابان دزدها مرا گرفتند وتمام اموالم را تصاحب کردند.دستم وپایم را محکم بستند و مرا به این مکان انداختند.پنج روز گرسنگی را تحمل کردم تا اینکه در مقام دعا عرض کردم:ای خدایی که در قرآن می فرمایی((امن یجیب المضطر اذا دعاه))(سوره نمل آیه62)ای کسی که دعای مضطر را اجابت می کند و گرفتاری را برطرف می سازد، من مضطر و بیچاره ام، به من رحم کن.تا این که خداوند این کلاغ را به من رساند و هرروز مرا از غذا و آب سیراب میکند.

الدین فی قصص/ج3،ص49




تاریخ : شنبه 92/8/11 | 4:38 عصر | نویسنده : حمید فلاحیان | نظرات ()

چندی پیش باستان‌شناسان موفق به کشف بنایی شدند که احتمالا در دوره کوروش و توسط بابلیان ساخته شده است. این بنا در تل آجری و در 3 کیلومتری تخت‌جمشید کشف شده‌است. آنچه می‌بینید گزارشی تصویری از کشف این بناست

کشف بنایی عجیب در نزدیکی تخت جمشید + عکس

کشف بنایی عجیب در نزدیکی تخت جمشید

 

ادامه مطلب...


تاریخ : چهارشنبه 92/8/8 | 10:36 عصر | نویسنده : حمید فلاحیان | نظرات ()

اگر این ذکر را بخوانید مطالب خیلی مشکل را میفهمید

اگر این ذکر را بخوانید مطالب خیلی مشکل را میفهمید


هر روز در وقت ناشتا، صد مرتبه ذکر «لا اله الا الله انت یا رب کل شی و وارثه» گفته شود به جهت صفای ذهن و فهم مطالب غامض موثر است.

منبع:




تاریخ : سه شنبه 92/8/7 | 4:30 عصر | نویسنده : حمید فلاحیان | نظرات ()

خبرگزاری فارس: چشم ما فقط می‌تواند اجسام یک، دو و سه‌بعدی را ببیند، پس اجسامی که بُعدی بیش از سه بعد دارند، توسط چشم آدمی دیده نمی‌شوند؛مانند پنج بعدی‌ها که علاوه بر طول، عرض و ارتفاع، «زمان و انرژی» هم دارند.

خبرگزاری فارس: آیه مربوط به «سرعت نور»/ چرا نمی‌توان خدا را دید + تصاویر 

 


به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، برخی مطالب به دلیل لطافت و ماندگاری مضمون و یا کاربردی بودن آن، خواننده را ناخودآگاه ترغیب به انتشار آن می‌کند. این مطالب امروز در پیامک‌ها فراگیر شده و جای خودش را در ایمیل‌ها نیز باز کرده است. راستش برخی از این مطالب آن قدر زیباست که گذشتن از کنار آن به راحتی امکان‌پذیر نیست.

 در ادامه، یکی از این مطالب با عنوان «بعد چهارم و مفاهیم مربوط در قرآن» منتشر می‌شود:

*بعد چهارم و مفاهیم مربوط در قرآن

 

  ادامه مطلب...


تاریخ : جمعه 92/8/3 | 12:12 عصر | نویسنده : حمید فلاحیان | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
مطالب قدیمی‌تر >>


.: Weblog Themes By SlideTheme :.