سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مازندران دیار علویان، سرزمین سرسبز و خوش آب و هوایی است که در تمام طول سال مسافران و گردشگران زیادی را به خود می‌بیند و اوج سفر شیفتگان مازندران در تعطیلات عید نوروز هر سال بیشتر از دیگر اوقات نمودار می‌شود.

ساری مرکز مازندران، دیگر شهر تاریخی، ساحلی و خوش آب و هوایی است که همانند همه شهرهای استان دیدنی و زیبا است.

علاوه بر دارا بودن سواحل دریای خزر بزرگ‌ترین دریاچه دنیا، چشمه‌های آب معدنی، آب گرم و ترش، امامزادگان بزرگوار، برج‌های تاریخی نیز در این شهرستان وجود دارند که از مهمترین آن می‌توان به برج رسکت اشاره کرد.

برج رسکت مکانی دیدنی و دلنواز است که در دهستان فریم بخش دودانگه واقع شده است.


این برج در 40 کیلومتری جنوب غرب شهر ساری قرار دارد و مسیر دسترسی به آن از ساری آغاز شده و پس از عبور از دو راهی کیاسر و سد سلیمان تنگه به سمت غرب منحرف می‌شود که بیشتر قسمت‌های آن آسفالت است و این بنا را در مجاورت روستای رسکت در بخش دودانگه ساری قرار داده است.

رسکت از بناهای تاریخی قرن پنجم هجری قمری است که در نهم مرداد ماه سال 1312 با شماره? ثبت 193 به ‌عنوان یکی از آثار ملی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.

این برج علاوه بر آثار معماری آن که در نوع خود قابل توجه است دارای دو رشته کتیبه به خط کوفی گلزار و پهلوی ساسانی بوده که بر اهمیت آن بیش از پیش می‌افزاید.


بنای تاریخی و برج رسکت با نقشه مدور از آجر بنا شده و در بالای بدنه کتیبه‌ای با خط کوفی گلزار به طرز زیبایی گچ بری شده و بعد از آن ردیف تزئینات گچی و آجری است و در نهایت گنبدی سلجمی شکل بر فراز آن تعبیه شده است.

ورودی بنای تاریخی رسکت در جهت خاوری و در بالای طاق‌نمای ورودی دارای تزیینات گچی مقرنس‌کاری است و چهار سر کتیبه کوفی گلزار و خط پهلوی ساسانی به طرز زیبایی گچ‌بری شده که مشتمل بر آیات قرآنی و مطالب تاریخی است.

به گفته تاریخ‌دانان عملیات مرمتی بر روی این برج انجام شده که زمان آن به سال‌های 1359 تا 1367 برمی‌گردد.

این برج راز نهانی در دل خود دارد که نخستین گمانه‌زنی در اطراف برج رسکت، در سوادکوه مازندران راز ایستایی این بنای اسلامی را در شیب تند کوه فاش کرد.

 

باستان‌شناسان با تجربه در این برج با سکوی آجری مواجه شدند که شیب کوه را از بین برده است البته رسکت در شیب تند کوهی سنگی بنا شده و همواره این سئوال مطرح بوده که این بنای آجری چگونه در این شیب تند ایستاده است.

با طرح این سئوال گمانه‌ای در اطراف برج زده شد و طی آن بخشی از سکوی آجری نمایان شد که سطح شیب را برای معماران برج از بین برده است.

در گذشته معمارانی که قصد برپایی برج آرامگاهی رسکت را داشتند با استفاده از تراشیدن سنگ‌های کوه حفره‌ای سنگی را به وجود آوردند تا بتوانند سکوی آجری را در داخل آن بنا کنند.

با مراجعه به تاریخ درمی‌یابیم دو برج آرامگاهی رسکت و لاجیم در زمان غزنویان ساخته شده‌اند ولی در این زمان خاندان باوندیان که از اسپهبدان ساسانی بودند در مازندران حکومت می‌کردند و این خاندان از دوره ساسانی در این منطقه از کشور بوده‌اند اما با ورود اسلام، مسلمان شده‌ و حدود 700 سال در مازندران حکومت کرده‌اند.


دو برج رسکت و لاجین آرامگاه "شهریار ابن قارون" و یکی از اعضای خاندان باوندیان بوده که این دو برج آرامگاهی با خط نوشته‌های کوفی تزئین شده و قرار شده تا بهترین متخصصان خط اسلامی برای قرائت نوشته‌های تزئینات برج‌های آرامگاهی به پایگاه میراث فرهنگی ملحق شوند.

این برج یکی از زیباترین بناهای تاریخی مازندران محسوب می‌شود که با شکل خاص هندسی خود تعجب و حیرت مسافران و گردشگران را از تمام نقاط کشور به همراه دارد.

به مسافران نوروزی و گردشگرانی که بخشی از سفرهای خود را در ساری می‌گذرانند پیشنهاد می‌شود با مراجعه به رسکت از این برج زیبا و مستحکم کشور بازدید کنند.





تاریخ : دوشنبه 93/4/9 | 2:7 صبح | نویسنده : حمید فلاحیان | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.