در قرآن و روایات اموری زنده کننده قلب و مایه بهداشت آن شناسانده شده اند:
قرائت قرآن، موعظه، یاد خدا، یاد مرگ، اندیشه ورزی، نور حکمت، معاشرت با صاحبان فضیلت و خرد، گفت و گوی علمی، دیدار با نیکوکاران، دیدار با صاحبان معرفت، اطعام درماندگان، مهرورزی با یتیمان، طهارت از گناه، تقوا، دوری از عشق غیرالهی و ... .
خدای متعالی می فرماید: «ای مردم! برای شما از جانب پروردگارتان پندی هشیار کننده و درمانی برای آنچه از صفات نکوهیده در سینه هاست ... آمده است.»1
امیر مؤمنان سلام الله علیه فرمود: قرآن را بیاموزید ... و در آن بیندیشید، زیرا بهار دل هاست و از نورش شفا بجویید که شفای دل هاست؛2
همچنین فرمود: معاشرت با صاحبان فضیلت موجب حیات دل هاست.3
و نیز فرمودند: دیدار با نیکوکاران دل را آباد می کند.4
و فرمودند: دیدار با اهل معرفت دل را آباد می کند.5
در حدیث دیگر فرمودند: آبادانی دل در همنشینی با خردمندان است.6
در وصیت خود به امام حسن سلام الله علیه نیز فرمودند: تو را سفارش می کنم به ... آباد کردن دلت با یاد خدا.7
مردی نزد رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم از قساوت و سختی قلب خود شکایت کرد. آن حضرت فرمود: هرگاه خواستی دلت نرم شود، درمانده را اطعام کن و بر سر یتیم دست [نوازش] بکش.8
منبع:
1. سوره یونس، آیه 57.
2. نهج البلاغه، خطبه 110.
3. غررالحکم، ص429.
4. تحف العقول، ص80.
5. غررالحکم، ص430.
6. غررالحکم، ص429.
7. نهج البلاغه، نامه 31.
8. مشکاة الانوار، ص167.
9. مفاتیح الحیات، ص139-140.
عید فطر یکی از دو عید بزرگ اسلامی است که در روز اول ماه شوال آن را جشن می گیرند. مسلمانان پس از یک ماه روزه و عبادت پروردگار، چشم به راه این روز بزرگ هستند و با برپایی آیین های خاص این روز، به اصطلاح ماه رمضان را بدرقه می کنند. در این روز، روزه حرام است و این روز نماز مخصوصی دارد که اکثر مسلمانان نماز عید فطر را به جماعت می خوانند.
عید فطر در استان مازندران و گیلان: در استان مازندران و گیلان مردم اعتقاد دارند که شب عید فطر همه اعضای خانواده باید در کنار هم باشند و با هم افطار کنند. افرادی که در شهر زندگی می کنند در روز عید به روستای محل تولد خود می روند و با پوشیدن لباس محلی و بردن غذای خود به طبیعت این روز را جشن می گیرند. یکی دیگر از نشانه های عید فطر در مازندران و گیلان رفتن به زیارت اهل قبور و دادن آش نذری است. همچنین مردم خیر مازنی و گیلک در این روز به ایتام و فقرا نیز کمک می کنند.
عید فطر در استان کردستان: مردم در روز عید فطر در مساجد جمع شده و نذورات خود را پخش می کنند و با تشکیل مجامع مردمی اقدام به فعالیتهای منسجم نیکوکاری و اطعام ایتام و مستضعفان می کنند. همچنین در روزهای نزدیک به عید سعید فطر نیز با تلاش و شوق فراوان زکات فطریه خود و افراد وابسته خانوادگی را در بین فقرا توزیع میکنند. مردم این استان در این روز غذاهای محلی خود را به عنوان نذری در قبرستان ها پخش می کنند. پخت غذاهای سنتی و شیرینیهای محلی به مناسبت نخستین سالگرد فرد متوفی خانواده و توزیع آن در بین افراد مستمند از دیگر آداب و رسوم مردم مسلمان کردستان در روز عید سعید فطر می باشد.
عید فطر در استان کرمان:کرمانیها همانند سایر مسلمانان در روز عید فطر هم نماز عید فطر به جا میآورند و با دادن فطریه به یاری نیازمندان میشتابند. آنها همچنین پس از نماز به دیدار خانوادههایی که به تازگی عزادار شده اند میروند و به آنها تسلیت میگویند. زیارت اهل قبور و دید و بازدید اقوام و آشنایان از دیگر آداب روز عید فطر در کرمان است.
عید فطر در آذربایجان شرقی: پیشینه رویت هلال ماه در روستاهای آذربایجان شرقی حکایتهای جالبی دارد. پیش از اینکه رادیو و تلویزیون وارد جامعه ایران شود، روستاییان برای رویت هلال ماه به پشت بام ها می رفتند و ساعت ها منتظر میماندند. بزرگترها بعد از رویت هلال ماه رمضان، به چهره یک کودک معصوم یا یک فرد مومن و نمازخوان نگاه میکردند و اعتقاد داشتند که نگریستن به صورت آدمهای بینماز و روزهخوار، خوش یمنی درپی نخواهد داشت. نگاه کردن بهآیینه و فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد (ص) بعد از رویت هلال ماه هنوز هم به عنوان یک رسم در بین پیرمردان استان، مرسوم است.
عید فطر در یزد : یزدی ها درعید فطر به نظافت منازل، خرید لباس نو، تهیه شیرینی و میوه های تازه فصل و برنامه ریزی برای دید و بازدید در این روزمی پردازند و این کارها از جمله مقدمات حلول عید سعید فطر و بزرگداشت آن در بین مردم مومن این استان است. از قدیم الایام رسم بر این بوده است که کسانی که نذر و نیازی دارند با تهیه شیرینی، آن را در محل برگزاری نماز عید فطر و قبل ازاقامه نماز بین مردم توزیع می کردند. طبخ آش معروف به حضرت ابوالفضل العباس(ع) و توزیع آن در صبحگاه عید بین مردم از دیگر آداب و رسوم قدیمی این روز در بین یزدیهاست.
در بین زنان یزدی نیز رسم است که در روز عید سعید فطر بصورت دسته جمعی به خانه فردی که جلسات ختم قرآن مجید در طول ماه مبارک رمضان در منزل او برگزار شده است می روند و با دادن هدیه و شیرینی، از او تقدیر می کنند.
منبع: فان صدا
عید فطر و جشن طاعت بر ره یافتگان ضیافت الهی مبارک
خدایا ، خروج از ماه مبارک را برای ما مقارن با خروج از تمامی گناهان قرار بده.
آمین
و چقدر سخت است که این عزیزترین عید را بدون آن عزیزترین غایب از نظر بگذرانیم
اللهم عجل لولیک الفرج . .
ما عادت داریم سیاره مان را مکانی طبیعی که از جنگلها، بیابانها، یخها و دریاها ساخته شده معرفی کنیم. اما در سراسر جهان مکانهای جذاب و غیر طبیعیای وجود دارد که با دیدنشان فکر میکنیم که محلی در مریخ یا جایی از جهانی دیگر است که تازه کشف شده اند!
با هم این مکانها را ببینیم....
Richat Structure، نزدیک Ouadane در موریتانی. این محل که شبیه گردباد میماند 50 کیلومتر وسعت دارد و در میانه صحرای موریتانی واقع شده است.
در فاصله 33 کیلومتری از شهر زواره و با حرکت به سمت شرق میتوان به روستای سرهنگ آباد در دهستان سفلای زواره رفت. دیدن این روستا که لباسی سبز بر تن کرده آن هم در دل کویر بیشک باعث تعجب هر گردشگری خواهد شد. به گزارش ایسنا، در زواره، موقعیت جغرافیایی ویژه روستای سرهنگ آباد، طراوت و سبزی آن باعث شده که از دیرباز این روستا به عنوان منطقهای ییلاق نشین در شهرستان اردستان مورد توجه قرار گیرد. در سالهای گذشته جمعیت زیادی در این روستا ساکن بودند، اما هماکنون سکنه این روستا به تعداد انگشتان دست هم نمیرسد. کاخ سرهنگآباد زواره در میان این روستای تقریبا خالی از سکنه آنچه بیشتر از هر چیزی نظر هر بینندهای را به سوی خود جلب میکند، عمارت چهلستون آن است که زمانی برای خود دارای جذابیتی خاص بوده، اما در حال حاضر تنها چیزی که از آن مانده مخروبهای بیش نیست و زمان زیادی دیگر طول نخواهد کشید که مابقی این عمارت نیز فرو خواهد ریخت. نویسنده کتاب جغرافیای تاریخی زواره با اشاره به قدمت تاریخی این کاخ گفت: این باغ توسط سرهنگ مصطفی قلیخان سهام السلطنه اول عرب عامری از امرا و خوانین اردستان در دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در مدتی نزدیک به پنچ سال توسط دهها معمار، کاشیکار، سنگکار، گچکار، نجار و آینهکار اصفهانی و با الهام گرفتن از چهلستون اصفهان در مساحتی حدود 10 هزار مترمربع ساخته شد و در سنگ نوشتهای که در گذشته در ایوان شاهنشین این باغ وجود داشته، پایان ساخت آن سال 1300هجری قمری ذکر شده است. محمد عظیمی، اظهار کرد: این کاخ در واقع تلفیقی از عمارت عالی قاپو و چهلستون اصفهان است و سر در ورودی آن با الهام گرفتن از خانه بروجردیهای کاشان ساخته شده، اما بیتوجهی مسوولان به این عمارت باعث شده تا این بنای زیبا و تاریخی با سرعت بیشتری به سوی نابودی و تخریب پیش رود، لذا لزوم توجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای مرمت و بازسازی این بنا امری کاملا ضروری به نظر میرسد. این محقق و تاریخ شناس زواره اضافه کرد: طبق تحقیقات انجام شده اولین آثار تخریب در این بنا در سال 1348 دیده شد، هرچند در آن زمان ساختمان و استخوان بندی آن سالم به نظر میرسیده است، اما عناصر تزئیناتی آن چون گچکاری، کاشیکاری، سنگکاری، آینهکاری و نقاشی در معرض تخریب قرار گرفتند. عظیمی تصریح کرد: در سال 1368 یکی از ستونها و قسمتی از سقف ایوان بزرگ فرو ریخته شد و شیشهها، درها و سنگهای قیمتی مجموعه به یغما رفت و در سال 1373 بار دیگر قسمتهایی از این بنای ارزشمند تاریخی فرو میریزد و در همین زمان روستائیان از این محل به عنوان آغل به منظور نگهداری احشام خود استفاده میکنند و در سال 1384 بخشهای عمده از سقف، دیوارها و کف طبقات عمارت چهلستون فرو ریخت و تزئینات عمارت تخریب و به یغما رفت و در حال حاضر نیز روند این تخریب با سرعت هرچه تمامتر به پیش میرود. وی خاطرنشان کرد: محافظت نشدن این بنا از شرایط طبیعی اقلیمی باعث شده که باران و برف در سازه سقف و دیوار نفوذ کرده و همان حداقل تزئینات بهجای مانده را نیز محو و کم اثر نماید، اما نمیتوان نقش عوامل انسانی و طبیعی را در تخریب هر چه سریعتر این بنا نادیده گرفت. این کاخ از بناهای تاریخی دوره قاجار بوده و از لحاظ موقعیت تاریخی و جغرافیایی بسیار حائز اهمیت بوده است. هزینه مرمت و بازسازی این مکان بالغ بر 500 میلیون تومان برآورد شده که این اعتبار صرف حداقل استحکام بخشی این کاخ خواهد شد، همچنین مالکان این کاخ حاضر شدند در صورت مرمت این بنا این کاخ را به سازمان میراث فرهنگی واگذار کنند.
حجتالاسلام و المسلمین حسین انصاریان در کتاب «معاشرت» که از تالیفات اوست به بیان خاطرهای پرداخته است که در پی میآید:
چینی ها در دنیا به کپی کاری از محصولات مشهورند. این بار آنها نه یک برند مشهور و معروف را که یک شهر را یک جا کپی کرده اند.
به گزارش تابناک، محله تیاندوچنگ نزدیک هانگژو پایتخت استان ژجیانگ جایی است که چند وقتی است به پاریس قلابی مشهور شده است. محله ای که می توانید در آن یک برج ایفل، طاق پیروزی و بسیاری از نماهای مشهور و معروف پاریس را ببینید. شرکت سازنده این محله که 19 متر مربع مساحت دارد هدف خود را جذب توریست خارجی عنوان کرده و همین طور تازه عروس و دامادهای چینی که هزینه سفر به پاریس را ندارند هم به عنوان مخاطبان بعدی شهر خود معرفی کرده است. در پاریس چینی نزدیک به ده هزار نفر می توانند زندگی کنند.
دریاچه های خاص در دنیا معمولا محلی برای جذب گردشگر هستند زیرا در این محل توریست ها قرار است با پدیده ای بسیار خاص روبرو شوند که در دیگر نقاط دنیا نمی توان مانندی برای آن ها پیدا کرد.
دریاچه “مربع آبی” یا “تالاب آبی” در انگستان یکی از دریاچه های خاص دنیاست که البته کمی با دیگر دریاچه های خاص متفاوت است. این دریاچه خاصیتی قلیایی دارد و هیچکس نمی تواند به آن نزدیک شود و رفتن به درون آن می تواند برای سلامت انسان بسیار خطرناک باشد. این دریاچه که به نظر بسیار زیبا و خوش رنگ می آید دارای pH 11.3 است که نزدیک به عدد 14 بوده و خاصیت قلیایی آن بسیار بالاست. این عدد تقریبا نزدیک به pH سفید کننده هاست و مقدار سم موجود درون آن درحد بالایی قرار دارد.
در ساحل این دریاچه تابلوهای متفاوتی نصب شده است که هر کدام نشان دهنده خطرات این دریاچه است. وارد شدن به این دریاچه باعث بروز مشکلات پوستی و آسیب های چشمی می شود. تا به حال جسد حیوانات یا در برخی موارد انسان هایی در اطراف این دریاچه پیدا شده است. خانواده هایی که در اطراف این دریاچه زندگی می کنند همگی خواهان آن هستند که این دریاچه مسدود شود چرا که فرزندان آن ها ممکن است آلوده شوند و البته هوای این منطقه نیز به مقدار زیادی سمی شده است.
مجموعه دیدگاههای محمود احمدینژاد در زمینه فرهنگ با عنوان «در زلال جاری فرهنگ» از سوی مرکز پژوهش و اسناد معاونت ارتباطات و اطلاعرسانی دفتر رییسجمهور منتشر شد کتاب احمدینژاد منتشر شد. به گزارش سایت ایرانتو متعلق به ایرانیان کانادا، مجموعه دیدگاههای محمود احمدینژاد در زمینه فرهنگ با عنوان «در زلال جاری فرهنگ» از سوی مرکز پژوهش و اسناد معاونت ارتباطات و اطلاعرسانی دفتر رییسجمهور منتشر شد که در این کتاب گزیده آراء و اندیشههای رییسجمهور در حوزههای فرهنگ و هنر که در همایشها و محافل گوناگون بیان گردیده، منتشر شده و میتوان گفت رویکرد و اهتمام دولت خدمتگزار را به این مقولات به خوبی تبیین و تشریح میسازد. در مقدمه این کتاب آمده است: محمود احمدینژاد بر این باور است که امروز نبرد ما با فاسدان عالم نه در عرصههای نظامی، که در میدان فرهنگ و هنر است، در این جبهه از قابلیتها و توانمندیهای بینظیری برخوداریم و باید آنها را فعال کنیم.
مسجد تنکو تنکازاهارا" بر روی یک سطح شناور ساخته شده و در اثر بالا آمدن سطح آب گویا که این مسجد در آب غوطه ور است. باشگاه خبرنگاران؛ "مسجد تنکو تنکازاهارا" در سال 1994 ساخته شده که دارای معماری تلفیقی مراکشی و مدرن است و به خاطر معماری خاصی که دارد به "مسجد معلق" معروف است. بومیان ترنگانو مسجد تنکو تنگازاهارا را به نام مسجد "تراپانگ" می شناسند.
این مسجد بر روی یک سطح شناور ساخته شده و وقتی سطح آب در اثر مد بالا می آید گویی که این مسجد در آب غوطه ور است.
"مسجد تنکو تنکازاهارا" در دهانه رود "ایبای" در پنج کیلومتری کوالاترنگانو واقع شده است.
این مسجد وجود خود را به پادشاه ترنگانو مدیون است ، معماری آن در زمان سلطان "مرحوم محمود موکتافی بیلاح شاه ابن مرحوم سلطان اسماعیل ناصرالدین شاه که آخرین پادشاه ترنگا بوده ، پایه ریزی شده است.
نام این مسجد را نیز سلطان از نام مادر خود انتخاب کرده است؛ نام مادر سلطان "توآنکواینتان زهرا بنت المرحوم تنگو سری ستیاراجا" بوده است.
هدف پادشاه از ساخت این مسجد ترویج و گسترش فرهنگ اسلامی و دین اسلام بوده است.
رنگ این بنا سفید بوده و نه تنها یک مکان مذهبی زیبا با معماری منحصر به فرد است بلکه مناظر طبیعی بسیار زیبایی دارد.